p+98 31 32298095
و آن حكمت آميز و بلندمرتبه است و در ام الكتاب در نزد ماست. (سوره مباركه زخرف، آيه 4)
ام الکتاب | صفحه اصلی

آخرین اخبار قرآنی

مقالات قرآنی

  • مثل در قرآن - گرسنگی و ناامنی پی‏آمد کفران نعمت الهی‏
    اقوام و جمعیت‏های کنونی و آینده نیز در صورت کفران نعمت الهی همچون گذشتگان گرفتار گرسنگی و ناامنی و عذاب می‏گردند.* -وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً قَرْیَةً کانَتْ آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً یَأْتِیها رِزْقُها رَغَداً مِنْ کُلِّ مَکانٍ فَکَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذاقَهاَ اللَّهُ لِباسَ الجُوعِ وَ الخَوْفِ بِما کانُوا یَصْنَعُونَ-.* -خداوند [برای آنان که کفران نعمت می‏کنند] مثلی زده است. منطقه آبادی را که از امن و اطمینان برخوردار بود و پیوسته روزیش به‏طور وافر از هر مکانی به آنجا سرازیر می‏گشت. اما نعمت خدا را کفر ورزیدند، خداوند به خاطر اعمالی که انجام داده بودند، لباس گرسنگی و ترس را بر آنان پوشانید-.* -وَ لَقَدْ جاءَهُمْ رَسُولٌ مِنْهُمْ فَکَذَّبُوهُ فَأَخَذَهُمُ العَذابُ وَ هُمْ ظالِمُونَ-(1).* -پیامبری از خود آنان برای هدایت آنها آمد اما او را تکذیب کردند. عذاب...

    ... بیشتر
  • جستاری در علم سحر و جادو - قسمت اول
    سحر در اصطلاح، امری شگرف است که به امر خارق‏العاده شباهت دارد، اما خود، امری خارق‏العاده نیست زیرا اولاً آموختنی است و ثانیاً انجام آن با ارتکاب کارهای زشت باعث می‏شود که انسان مورد وسوسه‏های شیطان قرار بگیرد. * اشاره‏* یکی از علوم عجیب و غریب که حقیقت و ماهیت آن ذهن بسیاری از انسانها را به خود مشغول نموده است، -سحر و جادو- است. سحر واقعیتی است آموختنی و اثرگذار که انجام آن بر عهده اراده و قدرت روح انسان است و تأثیر آن از منظر قرآن، حدیث و روانشناسی مورد تأیید و تصدیق است. در نوشتار حاضر به بررسی و شناخت ابعاد مختلف آن خواهیم پرداخت. * تعریف سحر* -سحر- لفظی است عربی به معنای تغییر دادن ماهیت و صورت واقعی شی‏ء به امری غیر حقیقی یا خیالی، مترادف آن در زبان فارسی -جادو-(1) و در زبان انگلیسی -Magic-(2) می‏باشد. در هند باستان سحر را -یاتو،yatu- می‏نامیدند. در زبان پهلوی -جادوک- و در...

    ... بیشتر
  • عالم محضر خداست
    ما چه بدانیم و بخواهیم و چه ندانیم و نخواهیم، جهان، محضر خداست. اگر این را بدانیم و به آن مؤمن باشیم و اگر خدا را حاضر و ناظر بدانیم و در عین‏حال او را از داشتن جا و مکان، منزه بدانیم و خانه دل را از غیر خدا پاک سازیم، به کمالات نفسانی می‏رسیم و محیط زندگی را محل رشد و تکامل خود و دیگران قرار می‏دهیم.* فرق است بین اینکه ما عالم را سراسر، محل حضور خدا و محضر او بدانیم یا آن را محل غیبت او بشناسیم. * می‏توان گفت: بزرگترین وظیفه ما در برابر این عالم همین است که خدا را درسراسر اجزای این عالم حاضر و ناظر بدانیم و نه تنها ذره‏ذره اجزای این عالم را، بلکه خودمان را هم.* چنین دیدگاهی ما را از غفلت می‏رهاند و پیوسته ما را به حضور می‏طلبد. به قول خواجه شیراز:* -حضوری گر همی خواهی از او غافل مشو حافظ* متی ما تلق من تهوی دع الدنیا و اهملها-* در این آینه زیبای جهان هستی، باید جمال محبوب و...

    ... بیشتر
  • جهان را پاس بداریم - قسمت چهارم
    در پرتو وحی الهی، صراط مستقیم جهان هستی را شناختیم. نظام خلقت، وظیفه روزی‏رسانی را از جانب ناظم خود برعهده دارد. *هدایت‏رسانی و نصرت مؤمنان از دیگر ویژگی‏هایی است که سیر نظام هستی، تحت اراده خداوند، به سوی آن پیش می‏رود و اینک با ویژگی دیگری مرتبط می‏شویم. * 5. ورود همگانی در جهنم‏* ما که به همه اسرار و حِکَم، آگاه نیستیم و نمی‏دانیم چرا خداوند متعال فرموده است:* -و إنْ مِنْکُم إلاّ وارِدُها کانَ علی ربّکَ حَتْماً مَقْضیّاً * ثمّ نُنَجِّی الّذین اتّقَوْا و نَذرُ الظّالِمینَ فیها جِثِیّاً(1)-.* -هیچیک از شما نیست جز اینکه وارد جهنم می‏شوید و این بر پروردگار تو واجب و قطعی است. آنگاه پرهیزکاران را نجات می‏دهیم و ستمکاران را که به زانو درآمده‏اند، در آن رها می‏کنیم-.* شاید رمز آن، این است که اهل تقوا، قدر نعمت‏های بیکران خدا را بدانند و از فضل و کرم او آگاهی بیشتری پیدا...

    ... بیشتر

مباحث قرآنی

حکومتها / فشرده کلام
اساسنامه حکومت انبیاء در رهبری مردم به سعادت و نگهداری اتحاد رساندن انسانها به کمال فضیلت حیات جاودانی کتابهای آسمانی است، یعنی شالوده این فرمانروائی بر اساس قوانین مترقی نازل از طرف پروردگار است، که ذات او خالق مردم و جهان و آگاه از رموز خوشبختی است. این گفتار مستفاد از قرآن کریم است و خمیر مایه آن آیه زیر می‏باشد: کانَ النّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ...... بیشتر
اصول دین - امامت / امام دوّم
امام حسن علیه السلام،... بخشش فراوانی داشت بطوری که روزی یکی از کنیزان آن حضرت یک دسته گل به او تقدیم می‏دارد، حضرت به او می‏فرماید: ترا در راه خدا آزاد ساختم و سپس می‏فرماید: خداوند ما را چنین تربیت کرده است. فَإذَا حُیِّیتُمْ بِتَحِیَّةٍ فَحَیُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أوْ رُدُّوها إنَّ اللَّهَ کانَ عَلی کُلِّ شَیْ‏ءٍ حَسیباً. (4نساء/86) هرگاه برای شما هدیه‏ای...... بیشتر
تحلیل‏های واقعه عاشورا / تفسیر عرفانی
در این نگرش عاشورا یک سیر و سلوک عارفانه و عاشقانه است. /پاورقی2- مباحث این نگرش بر مبنای برداشت از دیدگاههای عمان سامانی در (گنجینة الأسرار) تنظیم شده است. انتشارات عمان سامانی، شهرکرد، 1379/ جلوه شور عشق بی‏پایان یک انسان کامل در حادثه عاشورا هویداست. الگوی تدین، دلدادگی، پرستش و عبودیت همه جانبه در مقابل معبود است. از نظر این دیدگاه، روزگاری آدمیان...... بیشتر
شناسنامه قرآن - اقسام آیات قرآن / 7 - مجمل
بطوری که از اخبار معتبره و کتب تفسیر برمی‏آید، آیات قرآن کریم به دوازده قسم به شرح ذیل تقسیم گردیده: 1- محکم، 2- متشابه، 3- ناسخ، 4- منسوخ، 5- خاص، 6- عام، 7- مجمل، 8- ظاهر، 9- باطن، 10- مطلق، 11- مقیّد و 12- مهمل. اینک به شرح و توضیح آن توجه فرمایید: (پیرامون هریک از اقسام فوق بطور جداگانه بحث شده، برای دسترسی به مباحث آن به بخش جستجو، جستجوی موضوعات فرعی، در...... بیشتر

فیلم و کلیپ قرآنی