p+98 31 32298095
و آن حكمت آميز و بلندمرتبه است و در ام الكتاب در نزد ماست. (سوره مباركه زخرف، آيه 4)
ام الکتاب | صفحه اصلی

آخرین اخبار قرآنی

مقالات قرآنی

  • ترتیب نزول سوره‏ها
    در ترتیب نزول سوره‏ها روایاتی در دست است که مورد اعتماد بزرگان است وعمدتا از ابن عباس نقل شده است.مانند روایتی که احمد بن ابی یعقوب کاتب،معروف به ابن واضح یعقوبی(متوفای 292)در تاریخ خود از محمد بن سائب کلبی از ابی صالح از ابن عباس نقل می‏کند (1). و یا روایتی که محمد بن اسحاق وراق،معروف به ابن ندیم(متوفای 385)در کتاب الفهرست‏خود آورده است (2).و یا علامه‏طبرسی صاحب تفسیر از شیخ خود ابو محمد مهدی بن نزار حسینی قاینی از علامه‏قرن پنجم حافظ کبیر عبید الله بن عبد الله بن احمد، معروف به حاکم حسکانی‏نیشابوری صاحب کتاب‏-شواهد التنزیل‏-روایت ترتیب را از ابن عباس آورده‏است.و نیز از کتاب‏-الایضاح‏-استاد احمد زاهد روایتی را نقل کرده است (3).و نیزامام بدر الدین زرکشی،اولین محقق مسایل قرآنی(متوفای 794) در کتاب خود-البرهان فی علوم القرآن‏-که در سال 773 آن را نگاشته،تفصیلا روایات ترتیب راآورده...

    ... بیشتر
  • اِعدام: مجازات مرگ برای ارتکاب جرمهایی خاص
    اعدام از ریشه ع - د - م در لغت به معنای از بین بردن، کشتن و نیز هلاک کردن آمده است[4] و در اصطلاح فقه و حقوق عبارت است از مجازات مرگ برای ارتکاب جرمهایی خاص که از سوی دادگاه یا مراجع دیگر صادر می شود.[5] این مجازات با به دار آویختن، به صلیب کشیدن و تیرباران کردن مجرم یا روشهایی دیگر به اجرا در می آید. اعدام در علم کلام به معنای خارج کردن شئ از دایره وجود[6]، پراکنده ساختن یا تخریب عالم است[7] که خارج از اصطلاح فقه و حقوق است. از اعدام با واژه ها و تعبیرهای قتل = کشتن (نساء/4،89 ، 157؛ مائده/5 ، 33؛ انعام/6 ، 151؛ اسراء/17،22)، صلب = دار آویختن (نساء/4، 157؛ مائده/5 ، 33؛ اعراف/7، 123؛ یوسف/12، 41)، رجم = سنگسار کردن (هود/11، 91؛ کهف/18، 20؛ مریم/19، 46؛ شعراء/26، 116)، حرق = سوزاندن (انبیاء/21، 68 ؛ عنکبوت/29، 24؛ بروج/85 ، 5) و قصاص نفس (بقره/2،179؛ مائده/5 ، 45) یاد شده است. پیشینه اعدام: مجازات اعدام پیشینه ای بسیار طولانی در میان...

    ... بیشتر
  • بررسی زبان قرآن در آیات متشابه
    این نوشتار بیانگر یکی از دغدغه‏های مهمی‏است که خاطر متکلمان و فلاسفه اسلامی را به خود مشغول داشته‏است . گروهی از اندیشمندان اسلامی در مورد صفات خبری خداوند و حتی سایر گزاره‏های دینی، ظواهر کلام را معتبر دانستند و گروهی به تاویل روی آوردند . برخی از اینان بدون هیچ پروایی زبان دین را غیرشناختاری دانسته‏اند . در غرب نیز متکلمان به دو گروه تقسیم شده‏اند . برخی از آنها زبان دین را شناختاری و برخی غیرشناختاری خوانده‏اند و برخی به تفصیل قائل شده‏اند . گروهی زبان دین را شناختاری و تمثیل دانستند و گروهی غیرشناختاری و نمادین یا زبان ابراز احساسات یا زبان شعاری و یا زبان اساطیری شناختند; اما حقیقت آن است که زبان قرآن - و به طور کلی زبان دین - شناختاری است . کلید واژه‏ها: محکم، متشابه، تشبیه، تاویل، تمثیل، نمادین، احساسات، شعار، اساطیر و احوال . انسان‏ها همواره به وسیله زبان...

    ... بیشتر
  • بهره‏گیری از مبانی کلامی قرآن
    چکیده: این نوشتار به انواع و چگونگی بهره گیری از مبانی کلامی در قرآن می پردازد. نویسنده بهره گیری از مبانی کلامی را در سه محور: 1- اثبات منبع بودن قرآن 2- تعیین قلمرو آیات الاحکام 3- تعیین متدولوژی استنباط از قرآن بررسی می کند و در جریان بحث از دیدگاه اخباریان نسبت به قرآن، بهره گیری از شیوه های عرفی و سنتی در استنباط از قرآن سخن می گوید، و در پایان از تعیین روش دریافت مبانی کلامی از قرآن یاد می کند. کلید واژه‏ها: قرآن، احکام، استنباط، مبانی کلامی. مقدمه مبانی کلامی اجتهاد و منابع آن به خاطر اهمیّت زیاد باید مورد توجّه و بررسی جدی قرار گیرد، چرا که تحقیقات صورت گرفته در مورد آن ناقص و بسیار اندک است. در واقع تنها هنگامی از فقیهی منضبط می‏توان سخن گفت که مبانی عقیدتی و مبنایی آن از یکدستی و هماهنگی کامل و صحیحی برخوردار باشد؛ این بدین معنی است که فقیهان علاوه بر رعایت چارچوبه‏ها...

    ... بیشتر

مباحث قرآنی

بحرالمعارف / انسان کامل مظهر اسماء و صفات الهی است...
بحرالمعارف انسان کامل مظهر اسماء و صفات الهی است ای عزیز! مجموع اسماء الله وصفات الله مرکز و مقام ظهور آن ها وجود انسان کامل است، همچنان که روح تا در وجود خود به بدن تعلق نگیرد هیچ اعمال از او در وجود و ظهور نیاید، و بعد از تعلق، همه خواص از او در وجود و ظهور آید، پس همچنین جمله اسماء و صفات الهی چون در عالم غیب الغیوب بالقوه اند هیچ اثری از آن ها به وجود نیاید، پس...... بیشتر
بحارالانوار، جزء 71، العشرة / قضاء حاجة المومنین و السعی فیها و توقیرهم...
/049-010/ 21- کا، [الکافی] عن محمد بن یحیی عن ابن عیسی عن ابن محبوب عن سدیر الصیرفی قال قال ابو عبد الله ع فی حدیث طویل اذا بعث الله المومن من قبره خرج معه مثال یقدمه امامه کلما رای المومن هولا من اهوال یوم القیامة قال له المثال لا تفزع و لا تحزن و ابشر بالسرور و الکرامة من الله عز و جل حتی یقف بین یدی الله عز و جل فیحاسبه حسابا یسیرا و یامر به الی الجنة و المثال امامه فیقول...... بیشتر
هزار و یک حکایت قرآنی / قاریی شجاع از جنّیان
حکایت 497 قاریی شجاع از جنّیان. از حمزة بن حبیب کوفی یکی از قرّاء سبعه روایت شده که گفت: من در خانه‏ام بودم و چراغ نیز روشن بود و دربها را بسته بودم در حالتی بین خواب و بیداری وقتی چشم خود را گشودم ناگهان دیدم دو نفر روبروی من ایستاده‏اند. به من گفتند: نترس ما برادران تو هستیم و جزو جنّیان. یکی از آن دو ادامه داد: من و این دوستم درباره اینکه کدامیک از ما دو نفر...... بیشتر
فضایل و سیره معصومین علیهم السلام در آثار علامه حسن زاده آملی / سیمای...
فضایل و سیره معصومین علیهم السلام در آثار علامه حسن زاده آملی فصل سوم امام اول سیمای حضرت وصی امام علی بن ابیطالب علیه السلام بخش ششم تمجید و فضیلت علم و دانش معلم قرآن علی علیه السلام در کافی از علی علیه السلام در ذیل خطبه دویست و هشتم نهج البلاغه است: و در هر روز و شب، یک بار بر رسول خدا علیه السلام وارد می‏شدم و ایشان با من خلوت می‏کرد و هر چه می‏کرد من نیز...... بیشتر

فیلم و کلیپ قرآنی