حکومت اسلام
![]() |
کد کتاب: 0101 عنوان کتاب: آخرین تحوّل با حکومت ولی عصر نویسنده: سیّد محمّد مهدی خلخالی کد بحث: 10 موضوع اصلی: حکومتها موضوع فرعی: حکومت اسلام |
|
کلید واژه ها: آبادانی - آزاد اندیشی - آموزش - آیات - آینده - ابراهیم - ابوهریره - احادیث - احکام - اخلاص - اسلام - الله - امام جماعت - امنیت - انبیاء - ایمان - بانوان - بدن - بردگی - بشریت - بنی هاشم - بینایی - تذکر - توشه - تکلیف - جسم - خانواده - خطا - رد - رهایی - زبان - سلام - سنت - سواد - شراب - شروع - ضد - طریقه - فلسفه - لایق - لغزش - مادر - مجید - مردم - مکان - میثاق - نام - نان - نوح - پاسخ - یاد -
چه کسانی باید مقدّرات مردم با ایمان را در دست گیرند؟ کادر رهبری در چگونه مردمی خلاصه میشود؟.
اسلام آینده نگر و قرآن مآل اندیش معرفی نمود، این مردان در زبان پیغمبر صلی اللَّه علیه و آله (امام) نامیده شدهاند، منصبی که از نظر قرآن فوق نبوت است یعنی نبی آنگاه صلاحیت پیشوائی و امامت دارد که در طوفانهای حوادث خود را نباخته از آزمایشات پیگیر، مردانه جلوه گری نماید.
(شماره آیه در کتاب اشتباه ذکر شده است موسسه ام الکتاب)
وَ إذِ ابْتَلی إبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إنّی جاعِلُکَ لِلنّاسِ إماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتی قالَ لا یَنالُ عَهْدِی الظّالِمینَ. (2بقره/124) و چون ابراهیم را پروردگارش به شعائری چند آزمود [و آموزش داد] و او آنها را به انجام رساند، فرمود من تو را پیشوای مردم میگمارم. گفت و از زاد و رود من [چه کسی را میگماری؟] فرمود عهد من به ستمکاران [مشرکان] نمیرسد.
و قرآن این گونه مردان را منتخب خود دانسته از بین بندگان خالص و باصفای خویش منحصراً تیرهای از بنی هاشم را لایق میداند.
/پاورقی20- إنَّ اللَّهَ اصْطَفی آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إبْراهیمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَی الْعالَمینَ. (3آل عمران/33) خداوند آدم و نوح و آل ابراهیم و آل عمران را بر جهانیان برگزید.
(شماره آیه در کتاب اشتباه ذکر شده است موسسه ام الکتاب)
آل ابراهیم ماسوای پیغمبر اکرم صلی اللَّه علیه و آله، أئمه اطهارند که از بنی هاشمند.
اساسنامه این حکومت قرآن مجید است و میدانیم این کتاب در افق دوردستی از لحاظ علمی و فلسفی و رموز سیاسی و آینده نگری و... قرار دارد، طبعا کسانی میتوانند برنامههای مترقی و نورانی آن را کاملاً بطور صحیح پیاده نمایند که خود راسخ در علم و خزانه اسرار نبوت باشند، نه مردمی که بارها اظهار بی اطلاعی از نزول پارهای از آیات آن صرف نظر از آگاهی از حقایق آن کردهاند.
پیشوای اسلام پس از نبی گرامی اینگونه مردمند و با چشم پوشی از بسیاری از آیات کریمه که بطور اشاره آنها را معین میکند در زبان پیغمبر اکرم نام آنها را میبینیم و ما از بین صدها روایتی که معرف این امامان از طرق برداران سنّی ما است نقل میکنیم:
روایات:
1- جابر بن سمره میگوید:
با پدرم حضور پیغمبر بودم این جمله را من از پیغمبر شنیدم که میفرمود: جانشینان من دوازده نفرند اما آهسته چیز دیگری در تعقیب جمله اول گفت که من نشنیدم از پدرم پرسیدم دیگر چه گفت؟ جواب داد: فرمود تمامی از بنی هاشمند.
/پاورقی21- ینابیع الموده، صفحه 455، طبع اسلامبول سنن ابی داود، کتاب المهدی، باب اول، ولی در سنن در آخر حدیث است که از قریشند به نقل از منتخب الأثر، صفحه 13، حدیث 13، و صفحه 11، حدیث 6/
2- اعرج از ابوهریره نقل میکند که رسول خدا فرمود:
من برای مسلمین و تکلیف آینده دو وزنه سنگین بجا گذاشتم، یکی قرآن... و دیگری اهل بیتم.
اعرج از ابوهریره میپرسد اهل بیت پیغمبر زنان او نیستند؟ پاسخ داد نه، منظور رسول خدا امامان دوازده گانه است، آنهائی که خدا در قرآن یاد فرموده و گفته است:
وَ جَعَلَها کَلِمَةً باقِیَةً فی عَقِبِهِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ. (زخرف/28) و آن [اندیشه توحید] را سخنی ماندگار در میان احفاد او قرار داد، باشد که به راه آیند.
/پاورقی22- زخرف 28- کفایة الأثر، به نقل از منتخب الأثر، صفحه 27، حدیث 31/
ملاحظات: متن روایت ادامه دارد ادامه متن در صفحه بعد
